گروه ماد

روندهای پیش روی محیط های کاری در 2020 ( بخش اول )

maadgroup محیط کاری - بخش اداری Leave a Comment

تکنولوژی سوخت حرکت در “دوران شتاب” را تامین می کند

در 10 سال گذشته تکنولوژی به طور پیوسته محیط های کاری و شرایط شغلی ما را دگرگون ساخته است . کارمندان دیگر مانند گذشته به پشت میزهای خود نمی چسبند و بلکه با تحرک و همکاری بیشتر با سایر همکاران خود در هر فضایی که بشود همراهی می کنند . نوآوری ها و تحولات بوجود آمده در فضاهای کاری این چابکی و پویایی مورد نیاز کارمندان را تامین کرده و تلاش می کند تا متناسب با سرعت تغییرات موجود پیشرفت کرده و کارایی و بهره وری گروه ها را در حد بالایی افزایش دهد .

اما با ورود به 2020 مشخص شد که جنبه های متنوعی از این تغییرات نادیده گرفته شده است ، در عصر ابر ارتباطات و ابر رقابت های تکنولوژیک در بازار کنونی ، کمپانی ها برای حفظ سرمایه های خود، به طور ویژه نیروی انسانی باید تلاش بیشتری کنند تا استعداد های موجود را حفظ و افراد قوی تری را جذب نماید .

لذا با توجه به شرایط موجود، محیط های کاری ، به عنوان بخش هایی که به طور مستقیم بر راندمان کارمندان و صد البته سلامت پرسنل دخیل بوده اند اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد . پس باید پیش بینی های صورت گرفته برای تغییرات آینده این حوزه ساختمانی را بیشتر بررسی کرد

گروه ماد

نگاه متخصصان به سال 2020 و فراتر از آن

آنچه به طور کلی به عنوان بخش اصلی موثر در آینده محیط های کاری تعیین می شود اثرخلق تجربه در محیط کاری برای کارمندان و متعاقبا افزایش بهره وری و کارایی از طریق این رویداد می باشد .

در حوزه های مختلف، از جمله مبلمان، چیدمان محیط، پلان، دسترسی ها و مولفه های تشکیل دهنده فضا از تک تک جزئیات به همراه تکنولوژی ارتباطی و زیرساختی به طور کل به گونه ای که هدف اصلی را راحتی و راندمان پرسنل قرار داده اند رشد خواهد کرد .

چالش جدید پیش رو

همانگونه که بیشتر کارشناسان شرکت کننده در این بررسی ها بر آن اتفاق نظر داشته اند ، تغییرات جمعیتی پیش روی جوامع، بزرگترین چالش محیط های کاری خواهند بود . در دهه اخیر این اولین بار است که گروه های متنوع اجتماعی در کنار هم در یک محیط کاری فعالیت می کنند . هر چه جمعیت پیرتر می شود نشان دهنده این است که آنها بیشتر کار می کنند و هم زمان با آنها نسل های جدید با نیازها و سلیقه های مختلفی نیز وارد بازار کار می شوند . این بزرگترین تلفیق بین تجربه و توقع در بازار کار است که تاکنون مشاهده شده است .

 لذا به همین دلیل اهمیت محیط کاری به منظور ایجاد بستر مناسب برای فعالیت هر کدام ازین افراد با نیازهای متنوع بیشتر حس می شود . چونکه هر محیط کاری باید با چابکی و سرعت متناسب با نیاز کارمند انعطاف پذیر باشد .

گروه ماد

نوآوری های ساختمان های پایدار افزایش می یابد:

کلماتی مانند محیط زیست و ساختمان های پایدار و دوستدار محیط زیست از سال های گذشته در واژگان ما وجود داشته اند اما در سال 2020 این کلمات در کنار واژه بحران بیشتر استفاده خواهند شد، به همین دلیل است که امروزه اهمیت این مقوله ها در طراحی ساختمان ها بیشتر خواهد شد . این اهدافی که برای ساختمان های پایدار و دوست دار محیط زیست تعریف شده است بدون همکاری کامل کسب و کارهای موجود قابل دستیابی نخواهد بود . با توجه به سیاست ها و قانونگذاری های صورت گرفته شرکت ها مجبورن تا تمرکز بیشتری بر روی روندهای دوستدار محیط زیست در توسعه ساختمان های اداری و محیط های کاری خود داشته باشند . به عنوان مثال یکی از اهداف پیش رو در این صنعت استفاده بیشتر از انرژی تجدید پذیر و کاهش تولید دی اکسید کربن به صفر درصد در سال 2030 توسط کمپانی JLL می باشد .

پرسنل بالاخره اهمیت پیدا کرده اند:

سازمان های مختلف به این نتیجه رسیده اند که سلامت کارکنان آنها از آیتم های اولیه مورد نظر در طراحی های محیط های کاری خواهد بود . حفظ سلامتی کارکنان شرکت ها به طور مستقیم در بهره وری کسب و کار آنها تاثیر خواهد گذاشت و در همین راستا محیط های کاری نقشی اساسی در تامین سلامتی فرد ایفا خواهند کرد . آنچه ما نتیجه گیری کردیم این است که بیشتر محیط های اداری به سمت متریال های روشن تر ، سبک تر ، طبیعی تر و همچنین فضاهایی سرشار از نور طبیعی و صد البته گیاهان سبز تمایل پیدا خواهند کرد.

گروه ماد

محیط های اداری یکپارچه و پیوسته:

امروزه یک تغییر اساسی در روندهای موجود در محیط های اداری بوجود آمده است و آن هم نگاه به خلق تجربه در محیط های اداری می باشد . در فضاهای کاری 2020 همه محیط های اداری با هم یکپارچه اند . باید مطمئن بود از لحظه ای که کارمند وارد ساختمان می شود تا لحظه خروج از یک تجربه متفاوت لذت ببرد . این که هر فرد چگونه درباره یک محیط اداری فکر می کند با شخص دیگری متفاوت است و این وظیفه ساختمان است که انعطاف پذیر باشد و متناسب با سلیقه های مختلف، پاسخگوی نیازهای متنوع افراد باشد .

محوطه سازی برای تمام طول سال :

بسیاری از سازمان ها از فضاهای محوطه سازی شده بیرونی خود توقع بسیار زیادی دارند . امروزه معماری زیست شناسانه با تلفیق فضاهای محیط زیست بیرونی با طراحی داخلی تنوع بسیار جالبی در معماری داخلی پدید آورده است . امروزه بسیاری از Home-office ها از سیستم های باغچه های داخلی استفاده می کنند . استفاده از المان های بیرونی در داخل ساختمان باعث ایجاد لطافت بیشتر فضا می گردد.

گروه ماد

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *