MARKET ORIENTED APROACH

IN REAL ESTATE

دپارتمان معماری و طراحی
ARCHITECHTURE & DESIGN DEPARTMENT

“برنامه ریزی کانسپت / استراتژی معماری / مدیریت معماری”

نقش ما “تعیین برنامه ریزی کالبدی” و “انتقال خواسته های بازار به معماری” و در نهایت “توسعه بازار محور” است.

تیم ماد، بعنوان اولین شرکت چندمهارتی (معماری، بازار، مالی، املاک و مستغلات) در صنعت توسعه املاک و مستغلات و با رویکرد بازارمحور (طراحی بر اساس بازار و روندها)، نقش مکمل و جدیدی را در فرآیند توسعه پروژه های ساختمانی ایجاد کرده است. ما در این دپارتمان بر اساس درک درست خواسته های بازار و استراتژی مالی پروژه، ساختار کاربری ها و ریزکاربری های پروژه را تعریف و تبیین کرده و نیز روندهای بازار و دغدغه های معماری را به تیم معماری جهت طراحی عملکرد گرا متناسب با اهداف پروژه انتقال میدهیم و با توسعه دهندگان و تیم های معماری جهت دست یابی به طراحی یکپارچه و همه جانبه گرا همراهی سینرژیکی خواهیم داشت.

 

برنامه ریزی کانسپت (Concept Planning): تیم ما با درک درست از استراتژی ملکی و مطالعات بازار و نیز روندهای بین المللی، تعریف ریزفضاها و اختصاص فضا (Concept Planning) را برای هر پروژه بصورت اختصاصی انجام خواهد داد. در واقع در این مرحله عملکردهای ساختمان (محصول) تعیین خواهد شد و اهمیت / اولویت عملکردها (کاربری ها) تبیین می شود که قطعا به نوعی می توانند به برنامه ریزی عملکردی / کالبدی پروژه به تیم معماری بسیار کمک نماید. قطعا این فرآیند به تعریف دقیق تر ساختمان (بعنوان محصول) بسیار کمک کرده و به توسعه دهنده پروژه (Developer) و تیم معماری (Architecture Team) اشتراک نظر شفاف تری ارائه خواهد داد.

  • تعیین ریز کاربری ها در هر کاربری
  • اختصاص فضا به ریزکاربری ها
  • همجواری ریزکاربری
  • هارمونی صنفی و کاربردان در نظر گرفته شده برای پروژه
  • ارتباطات کاربری ها (برنامه ریزی دیاگرامی پروژه)

 

 

تعیین استراتژی معماری (Architecture Strategy): تعیین ویژگیهای فیزیکی ساختمان (محصول) و تعیین اولویتها از منظر بازار و انطباق با کانسپت در نظر گرفته شده برای پروژه، در این مرحله تبیین شده و بعنوان استراتژی معماری به تیم معماری ارائه خواهد شد. هدف از این گزارش ایجاد محدودیت برای تیم معماری نیست بلکه انتقال خواسته های بازار و شفافیت در خواسته های تیم توسعه از تیم معماری می باشد.

  • گزارش دورنمای پروژه و جایگاه پروژه در بازار و راهبرد برندسازی پروژه (Project Vision & Architectural Brief Report)
  • تعیین قیمت و ارزش تمام شده پروژه بر مبنای آنالیزهای اقتصادی و جایگاه در نظر گرفته شده برای پروژه
  • اندازه واحدهای قابل عرضه به بازار
  • استراتژی جایگاه مشاعات و فضاهای اشتراکی در پروژه
  • استراتژی سطح امکانات رفاهی و زیرساختها مورد نیاز پروژه
  • تعیین الزامات بهره برداری و تعیین آنها در پروژه
  • استراتژی ستون گذاری ها
  • اولویت بندی دسترسی های عمودی و افقی
  • اولویت بندی خواسته ها در فرآیند معماری
  • عملکردهای اصلی مورد نیاز پروژه
  • استراتژی سبک معماری با توجه به مطالعات بازار و جایگاه در نظر گرفته شده برای پروژه

 

مدیریت فرآیند معماری (Architecture Process Management): ما در این مرحله در تشریح استراتژی های پروژه و خواسته های پروژه به تیم معماری کمک خواهیم کرد (Architecture Brief Meeting). اینکه چه معماری با چه سبک و مدل کاری برای این پروژه مناسب است و یا اینکه با طی چه فرآیندی به انتخاب تیم معماری متناسب با اهداف پروژه دست یابیم در این مرحله انجام خواهد شد.  همکاری با رویکرد هم افزایی با تیم معماری جهت انتقال کانسپت و استراتژی های ساختمان (محصول) و نیز لحاظ کردن دغدغه های تیم های بهره برداری از جمله خدمات دیگر شرکت ماد به پروژه های ساختمانی می باشد. تعریف دقیق پروژه، خواسته ها، هم افزایی تخصصی و نیز مدیریت فرآیند معماری جهت دست یابی به بهینه ترین خروجی ها، تخصص ما در چندین پروژه موفق و بزرگ مقیاس کشور می باشد.

  • تنظیم و برگزاری جلسات توجیه (Briefing) در مورد دورنمای پروژه، کانسپت بازار و استراتژی معماری
  • فرآیند سناسایی و ارزیابی تیم های معماری بر اساس شاخص های سبک، بودجه، زمان
  • طراحی و برگزاری مسابقات معماری
  • تنظیم و عقد قرارداد با تیم معماری
  • مدیریت فرآیند طراحی و انطباق طرح معماری با کانسپت در نظر گرفته شده برای پروژه و استراتژی معماری (بهنیه سازی نقشه ها در صورت لزوم)

بهنیه سازی از منظر خواسته های بازار و کانسپت بازار در نظر گرفته شده برای پروژه

بهینه سازی از منظر زیرساختهای فنی (MEP)

بهنیه سازی از منظر بهره برداری (Commissioning & Management)

  • مدیریت و هماهنگی تیم معماری با تیم های مهندسی (سازه، مکانیکال، الکتریکال و …..)
  • تحویل خروجی های معماری با توجه به قرارداد

 

استراتژی و مدیریت فرآیند طراحی (Design Process Management) با رویکرد خوشایند سازی تجربه مشتریان:

گروه ماد
گروه ماد
گروه ماد
گروه ماد

توسعه نقشه هایی کارا (Efficient & Performance Architecture) و طراحی تجربه گرا (Experience Design) مطابق با کانسپت بازار انتخاب شده برای پروژه، آینده پروژه را تضمین خواهد کرد

توسعه نقشه هایی کارا (Efficient & Performance Architecture) و طراحی تجربه گرا (Experience Design) مطابق با کانسپت بازار انتخاب شده برای پروژه، آینده پروژه را تضمین خواهد کرد

خدمات طراحی تجربه کاربر (User Experience Design):

تجربه انسانی (Human Experience) می بایست مهمترین عامل محرک در هر المانی از فضا باشد. تجربه انسان از فضا ناشی از احساس انسان از آن فضا می باشد. ارتباط مستقیمی بین طراحی و تجربه (Design & Experience) از طریق احساسات و عواطف انسانی (Feeling & Emotions) می باشد. دیدبصری و احساس کلی از فضا (LOOK & FEEL)، باعث تحریک عواطف مثبت شده (Emotions) و این عواطف در تجریه مشتری (Experience) از فضا / مکان بسیار تاثیرگذار است. در واقع عواطف مثبت بهمراه تجربه خوشایند بعنوان قلب درگیرکردن مخاطب با فضا / مکان (Heart of Engaging Users) می باشد.

مکانها به دنبال ایجاد احساس / عواطف / تجربه ای فراتر از حال و هوای صرفا هدف عملکردی آن مکان (Task Mode) می باشند. طراحی فضا پیامی قوی به مخاطب / استفاده کننده منتقل می کند و این پیام باید با پیام برند (پیامی که مشتری انتظار دارد و با جایگاه برند انطباق داشته باشد) انطبقا داشته باشد. (Design Message / Brand Message)

در طراحی می بایست ذهن مخاطب (User`s Mindset) فضا/مکان و پیامی که قرار است به مخاطب منتقل کند، در نظر گرفته شود. هسته هر تجربه ای از سوی مشتری در مورد فضا/مکانی که بازدید کرده است (Person`s Intention)، به دلایل و مقاصد وی برای بازدید از آن فضا/مکان (Reason for Visiting) ارتباط دارد. در واقع دلیل بازدید فرد از یک مکان/فضا بر نحوه ادراک و ارزیابی وی از تجربه خود از آن فضا/مکان بسیار موثر است. در واقع دلایل اصلی برای بازدید فرد از یک فضا/مکان (Person`s Intentions) همان مودهای اولیه تجربه مشتری (Experience Modes) می باشد که زمینه ساز تجربه نهایی وی می باشد. درک درست دلایل بازدید فرد، به درک درست طراح از انتظارات تجربه ای مخاطب از فضا/مکان (Experience Expectations) توسط طراح منجر خواهد شد و مخاطب در نهایت انتظارت (Expected Experience) خود را با ادراک خود (Perceived Experience) مقایسه کرده و این مقایسه چنانچه همگام و یا فراتر باشد، منجر به تجریه ای خوشایند از سوی مشتری خواهد شد.

رویکرد شرکت ماد در ارائه خدمات مشاوره ای مکمل رویکرد معماری داخلی (Interior Architect) می باشد. خلق فضایی دلنشین و جذاب برای کاربران آتی فضا تخصص اصلی دپارتمان معماری و طراحی شرکت ماد می باشد.

تعریف داستان زندگی / کار / تفریح و ….. در یک ساختمان و نوع تجربه ای که قرار است مشتری از فضاهای داخلی یک ساختمان داشته باشد پیش نیاز استراتژی طراحی می باشد. تعریف مخاطبان فضاها و نیز نوع پیام و احساسی که قرار است مخاطب از فضاها داشته باشد در قالب گزارشی تحت عنوان استراتژی طراحی و تجربه مخاطب (Experience & Design Strategy) به تیم طراحی منتقل خواهد شد. همچنین تیم راه اندازی و مدیریت بهره برداری شرکت ماد نیز چالش های دکوراسیون و بهره برداری از منظر مخاطبان را به تیم طراحی منتقل خواهد کرد تا علاوه بر رعایت الگوهای زیباشناختی پروژه، چارچوبهای عملکردی نیز رعایت شود.

  • تدوین استراتژی تجربه مشتری (Customer Experience)
  • تعیین استراتژی طراحی (اهمیت فضاهای مشاعات، معماری داخلی کاربری های اصلی) با توجه به کانسپت در نظر گرفته شده برای پروژه
  • مدیریت هم افزایی طراحی در راستای اهداف پروژه و کانسپت در نظر گرفته شده برای پروژه