گروه ماد

املاک پزشکی و سلامت: ضرورت ها و روندها

maadgroup دسته بندی نشده Leave a Comment

حوزه درمان شاهد تحولات گسترده­ای بوده است که از جمله می­توان به مقبولیت و توجه روز افزون به مسائل سلامت، پیشرفت سریع تکنولوژی درمانی،  توجه به هزینه­های سازمان­های درمانی، کاهش میزان بستری بیماران و افزایش جراحی سرپایی، اشاره کرد. مراجعه کنندگان به خدمات درمانی نیز به دنبال ویزیت­های معمولی پزشکی نیستند. آن­ها به دنبال دسترسی آسان، موثر و خدمات پزشکی با تکنولوژی بالا می­باشند. برای برآورده کردن این چنین نیازهایی، ارائه دهندگان خدمات درمانی و سلامت به انواع جدیدی از فضاها نقل مکان می کنند و از املاک تجاری سنتی به روش های نوآورانه  استفاده می کنند. ساختمان­های پزشکی همواره یکی از موضوعات اساسی مدنظر فعالین این حوزه بوده است و در دنیا نیز نگاه سرمایه­گذاران بخش املاک و مستغلات در سال­های اخیر، به بخش ساختمان­های پزشکی همواره مثبت بوده است. بر اساس گزارش شرکت JLL، متوسط اجاره ساختمان­های پزشکی از 18.27 دلار به هر فوت مربع در سال 2012، به 21.51 دلار در سال 2020 افزایش داشته است. همچنین با افزایش آگاهی سرمایه­گذاران این حوزه، میزان فروش ساختمان­های پزشکی در بازه زمانی 2012 تا 2017، بیش از دو برابر افزایش داشته است. در واقع حجم فروش این نوع ساختمان­ها از 6.8 میلیارد دلار در سال 2012 به 14.7 میلیارد دلار در سال 2017، افزایش داشته است. این نگاه مثبت نسبت ساختمان­های پزشکی و رشد سرمایه­گذاری در این حوزه به چند دلیل ایجاد شده است. موضوع اول نرخ خالی بودن این نوع ساختمان­ها می­باشد. در مقابل دیگر فضاهای تجاری و اداری، نرخ خالی بودن ساختمان­های پزشکی و مطب­ها، کم­تر می­باشد. در اواسط سال 2020 نرخ خالی بودن دفاتر اداری و تجاری 12.6 درصد بوده است در حالی که این موضوع برای ساختمان­های پزشکی 8.6 درصد می­باشد. موضوع دوم روند جمعیتی در آمریکا می­­باشد. در سال 2020، نزدیک به 15 درصد جمعیت آمریکا را افراد بالای 65 سال تشکیل می­دهد(چیزی در حدود 50 میلیون) و بر اساس پیش­بینی­­ها در سال 2030، بیش از 20 درصد جمیعت آمریکا را افراد بالای 65 سال تشکیل می­دهند. سالمند شدن جمعیت یکی از فاکتورهایی است که باعث افزایش تقاضا، برای مراقبت‌های سلامت می­شود و در نتیجه تعداد مطب و کلینیک­های پزشکی نیز رشد می­یابد. در نهایت موضوع سوم که باعث جذابیت سرمایه­گذاری در حوزه املاک پزشکی شده است، پیشرفت تکنولوژی و روندهای پزشکی می­باشد. به دلیل پیشرفت تکنولوژی، خدمات پزشکی و سلامت به سمت معالجه­های سرپایی سوق پیدا کرده است و در مقابل بیمارستان­ها به شدت به سمت تخصصی شدن پیش رفته و به معالجه بیماری­های مزمن می­پردازند. پیش­بینی­های این صنعت نشان می­دهد که در سال 2030، شخصی که به بیمارستان مراجعه می­کند دارای بیماری بسیار جدی بوده که نیازمند چند روز بستری شدن در آن بیمارستان را دارد. لذا مجموعه این عوامل باعث جذابیت املاک و مستغلات پزشکی شده است.

در ایران نیز برخی از این روندها و تغییرات، قابل مشاهده می­باشد که می­تواند بر حوزه املاک و مستغلات پزشکی اثرگذار باشد و باعث افزایش جذابیت سرمایه­گذاری در این بخش شود. بر این اساس توجه ویژه به بخش املاک و مستغلات پزشکی ایران نیز لازم بوده و شناخت بیشتر این حوزه اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.

محرکه جمعیت شناختی

محرک اصلی افزایش درخواست خدمات بهداشتی و درمانی، پیر شدن نسل و جمعیت می­باشد. سالمند شدن جمعیت باعث می‌شود تقاضای مراقبت‌های سلامت افزایش پیدا کرده و در نتیجه تعداد مطب و کلینیک­های پزشکی نیز رشد می­یابد. وقتی جمعیت سال خورده می­شود، الگوی بیماری­ها از بیماری­ عفونی به بیماری­های مزمن تغییر پیدا میکند. همچنین هزینه فراهم کردن خدمات سلامت برای افراد سالمند، 3 تا 5 برابر این هزینه­ها برای افرادی با سن کمتر است. بررسی­ها نشان می­دهد با افزایش سن افراد به بالای ۶۰ سال، نیاز به خدمات پزشکی تا ۴ برابر افزایش می یابد. بر اساس گزارش­های وزارت بهداشت گروه سنی 65 سال به بالا بیشترین مراجعه به سیستم درمانی را دارا می­باشند و افراد بالای 65 سال به طور متوسط 17 بار در سال به سیستم درمانی مراجعه می­کند. از طرف دیگر  بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال 1400، ده درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و برآورد می شود تا سال ۱۴۲۰، جمعیت سالمند کشور دو برابر شود که بسیار تکان دهنده می­باشد.. با مقایسه هرم سنی سال ۱۳۹۵ با هرم سنی تخمینی ۱۴۱۵، می‌توان نتیجه گرفت جمعیت سالمندان کشور تا ۱۵ سال آینده بیش از دو برابر خواهد شد. علاوه بر این، در دهه­های گذشته به دلیل پیشرفت­های پزشکی، طول عمر افراد همواره در حال افزایش بوده و تلاش­ها در این زمینه ادامه دارد. لذا چنانچه تلاش­های مبارزه با پیری موفقت آمیز باشد، جمعیت بالای 65 سال نیز افزایش می­باشد و به تبع آن نیازهای پزشکی نیز بیشتر می­شود.

تمرکز زدایی خدمات درمانی

ارائه دهندگان مراقبت های پزشکی و سلامت با مراجعه کنندگانی مواجهه هستند که انتظار خدمات به بهتر و کارآمدتری را دارند. لذا آن­ها سعی در ارائه خدمات در مکان­هایی دارند که دسترسی ساده و فضایی مطلوب را دارا می­باشند، تا بتوانند بر کیفیت تجربه مشتری بیفزایند. برای بهبود خدمات، ارائه دهندگان خدمات پزشکی از ارائه بسته­های خدماتی که شامل چندین موضوع می­باشد به سمت ارائه خدمات به صورت مجزا تغییر رویه داده­اند. همچنین این گروه سعی در ارائه خدماتی دارند که به طور سنتی تنها در مجموعه­های بزرگ درمانی همچون بیمارستان­ها، ارائه می­شد. گزارش شرکت مارکوس و میلیچاپ ر حوزه املاک پزشکی نشان می­دهد که، توسعه دهندگان فضاهای درمانی بر روی مکان­هایی خارج از محیط بیمارستانی برای ایجاد این مراکز تمرکز کرده­اند، چراکه ارائه دهندگان خدمات درمانی تمایل دارند در مکان­هایی  قرار گیرند که به مناطق مسکونی نزدیک­تر بوده و از بیمارستان­ها و مراکز پزشکی نیز فاصله داشته باشند. صرف نظر از اینکه جمعیت بالای 60 سال، در سال­های بعد با افزایش سن، زندگی با خانواده یا وارد شدن به خانه­ سالمندان را انتخاب کنند، به احتمال زیاد خدمات پزشکی به آن­ها نزدیک­تر و در دسترس­تر خواهد بود.

بازار جدید املاک پزشکی: تلفیق با محیط­های­ فروشگاهی

با توجه به موضوعات بیان شده، انتقال خدمات پزشکی به محله­های مسکونی قابل پیش­بینی می­باشد. اما این گروه چه بخشی از بازار املاک و مستغلات تجاری را انتخاب می­کنند؟ بررسی­های بین المللی نشان می­دهد که فضاهای فروشگاهی به دلیل نزدیکی و دسترسی راحت به جمعیت هدف گروه­های پزشکی، مطلوب آن­ها می­باشد. مطالعات شرکت کو-استار نشان می­دهد که حضور گروه­های پزشکی در املاک فروشگاهی نسبت به دهه گذشته دو برابر شده است. در سال 2010، تنها 1.5 درصد از املاک فروشگاهی کشور آمریکا توسط پزشکان مورد استفاده قرار می­گرفت درحالی که این عدد در سال 2020 به 3 درصد رسیده است. در حال حاضر گروه­های پزشکی، در حدود 45 میلیون متر مربع از کل املاک فروشگاهی را در اختیار دارند. همچنین استفاده از فضاهای کار اشتراکی برای این گروه نیز طی این دهه از 5.2 درصد به 7.7 درصد رسیده است. لذا حضور ارائه دهندگان خدمات پزشکی در هر دو بخش دفاتر اداری و فضاهای فروشگاهی افزایش داشته است. از طرف مقابل آمارها نشان می­دهد که در میان تمام گروه­های پزشکی مستاجر، در سال 2010 تنها 5.2 درصد از آن­ها در فضاهای فروشگاهی حضور داشته­اند و در سال 2020 این عدد به 33.5 درصد افزایش داشته است که معادل حضور یک- سوم گروه­های پزشکی در فضاهای فروشگاهی می­باشد.

تمامی این اطلاعات توسط توسعه دهندگان فضاهای درمانی نیز تایید می­شود. این گروه نیز در حال انتقال فضاهایی مثل مراقبت­های  سرپایی به فضاهای فروشگاهی هستند. پزشکان و ارائه دهندگان خدمات درمانی دو گروهی هستند که مراقبت­های سرپایی را شامل می­شوند. این دو گروه 62 درصد از تمامی گروه­های پزشکی  مستاجر در املاک فروشگاهی را شامل می­شوند. از بین این دو گروه بزرگ، مطب­های دندانپزشکی (18 درصد)،مطب­های پزشکی عمومی و تخصصی (17.5 درصد)،  معالجات سرپایی (10 درصد) و دفاتر اداری پزشکان (9 درصد) از کل این فضاها را اشغال کرده­اند. مابقی این فضاها نیز در اختیار پرستاران، فضاهای اقامتی و مددکاران اجتماعی قرار دارد.

از دلایل دیگر انتخاب فضاهای فروشگاهی توسط گروه­های پزشکی و شرکت­های درمانی، دسترسی ساده به پارکینگ می­باشد. بیماران و مراجعه کنندگان خدمات درمانی به دلیل اینکه ممکن است مسافت زیادی را نتوانند راه بروند، نیازمند پارک خودرو خود در نزدیکی محل ارائه خدمات پزشکی می­باشند.

فضای کار اشتراکی پزشکی

امروزه بیشتر پزشکان به جای اینکه به صورت مستقل کار کنند، توسط سازمان­های درمانی بکار گرفته می­شوند. موضوعی که می­تواند بر روی املاک پزشکی نیز تاثیر گذار باشد.  راه­اندازی یک کلینیک یا مرکز پزشکی هزینه قابل توجهی دارد و اکثر پزشکان جوان که به تازگی فارغ التحصیل شده­اند به دلیل بدهی­ها از جمله هزینه­های دانشگاهی و هزینه بالای تجهیزات، قادر به راه­اندازی یک مرکز مستقل نیستند. بر اساس بررسی پزشکان در آمریکا در سال 2020، نشان می­دهد که تعداد پزشکانی که به صورت مستقل کار می­کنند کاهش یافته است و در این سال 31 درصد از پزشکان به صورت مستقل کار می­کنند در حالی که در سال 2010، 48 درصد از پزشکان به صورت مستقل کار می­کرده­اند.

در ایران نیز تورم حوزه املا ک و تجهیزات پزشکی باعث شده است، افرادی که به تازگی قصد تاسیس یک مطب، کلینیک یا مرکز درمانی را داشته باشند با مشکل جدی رو به رو شوند. بالا رفتن نرخ ارز در چند سال گذشته باعث شده است که قیمت دستگاه­های پزشکی به شدت افزایش پیدا کرده و به تبع آن هزینه تعمیرات و نگهداری این دستگاه­ها نیز افزایش یابد. علاوه بر آن ملزومات مصرفی نیز شامل تورم موجود در اقتصاد شده است و هزینه­های کلینیک­های پزشکی را افزایش داده است. از طرف دیگر  یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در تعیین اجاره بها، قیمت ملک است و در اسفند 99 نسبت به اسفند 98  قیمت  مسکن در شهر تهران رشد 93.7 درصدی داشته است. لذا با توجه به این موضوعات پیش­بینی می­شود که در آینده همکاری­های مشترک در راه­اندازی مراکز ارائه خدمات پزشکی محور و ایجاد فضاهای کار اشتراکی، مورد توجه این صنعت قرار گرفته شود.

فضاهای پزشکی: فرصت­های خلاقانه در بازار آینده

ثبات رشد خدمات پزشکی باعث جلب توجه سرمایه گذاران و توسعه دهندگان املاک و مستغلات شده است. اما برای موفقیت در این حوزه، درک پیچیدگی­های تقاضای خدمات پزشکی، بسیار مهم می­باشد. افزایش جمعیت سالمند، همراه با تعداد محدودی که می­توانند از آن­ها مراقبت کنند، باعث شده است که تقاضا برای ارائه خدمات درمانی همراه با میزبانی از آن­ها، افزایش یابد. اگرچه ارائه خدمات درمانی در مکان­های کوچکتر و با دسترسی راحت­تر در حال افزایش است، اما همچنان شرکت­های بزرگ درمانی همچون بیمارستان­ها در حال ارائه خدمات پزشکی هستند تا پزشکان مستقل. این موضوع ارزش مورد انتظار مراجعه کنندگان و تجربه مطلوب پزشکان را تامین نمی­کند. مسن شدن درصد قابل توجهی از جمعیت جامعه، فرصت­هایی را برای ایجاد راه­حل­های خلاقانه همچون همکاری­های مشترک پزشکی را پدید آورده است. بازار املاک و مستغلات پزشکی و سلامت نه تنها برای سرمایه­گذاران و توسعه دهندگان سودآور می­باشد بلکه برای کسانی که راه­حل­های خلاق و نوآور در حمایت از بهبود خدمات پزشکی ارائه می­دهند نیز، منافع قابل توجهی را به دنبال دارد.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *