گروه ماد

تاثیر کرونا بر بازار بین المللی املاک مسکونی

maadgroup املاک مسکونی Leave a Comment

بحران ویروس کرونا تاثیر چشمگیری بر بازار املاک مسکونی در بهار امسال در کشورهای مختلف جهان به جای گذاشته است . به دلیل حساسیت های بهداشتی و قرنطینه های اجباری شاهد کاهش تعداد متقاضیان خرید ملک و همچنین عدم تمایل صاحبان خانه به ورود افراد غریبه به املاک خود در طول شیوع این پندمیک بوده ایم .

بر خلاف کسادی شدید اوایل بهار امسال، خرید و فروش خانه در تابستان جهشی دوباره را تجربه کرد . در همین زمان به دلیل اثرات اقتصادی بیماری ، شاهد ورشکستگی ها، بیکاری ها و عدم قطعیت در سرمایه گذاری بوده ایم .

ترس از بحران اقتصادی سال های 2007 و 2008 موجب درنگ بیشتر خریداران املاک مسکونی در جهان شد، همانطور خیلی از صاحبان املاک مسکونی، با توجه به رنج بیکاری بی سابقه ، برای تسویه وام های ملکی خود با مشکل شدیدی روبرو شده اند .  در همین میان، بسیاری از ساختمان های مسکونی فرصت این را یافتند تا بر روی کاربری های خود بازنگری داشته باشند و با توجه به نیازهای دوران پندمیک بازسازی هایی در راستای ایجاد فضاهای کاری، آموزشی و تجهیزات خدماتی داشته باشند .

چه اتفاقی افتاد و چرا ؟

فروش املاک مسکونی در ماه های آپریل و می با بیشترین میزان سقوط خود پس از بحران اقتصادی سال 2007 رو برو شد  ( مطابق شکل زیر ) مالکان خانه ها در اکثر موارد در فروش خانه های خود مردد بودند . تعداد خانه هایی که از لیست فروش بنگاه های املاکی خارج شدند نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش یافت ، این مساله نشانگر عدم علاقه به فروش ملک خود در سال جدید بود . لیست های املاک فروش حتی در ماه های اخیر شاهد کاهش شدیدتری نیز بوده اند ، تقریبا می توان گفت لیست خانه های قابل ارائه در آپریل 40 درصد کاهش داشته است . از طرف دیگر با کاهش فروش خانه ها و عدم استقبال سرمایه گذاران از بخش ساختمان شاهد کاهش 17 درصدی سرمایه گذاری بر روی املاک مسکونی نسبت به سال گذشته بوده ایم .

گروه ماد

از سوی دیگر خریداران املاک مسکونی نیز فعالیت های سرمایه گذاری بر روی خانه ها را کاهش دادند . همچنین فعالیت های مشاوران املاک در ماه آپریل به میزان وحشتناکی کاهش داشته است . طبیعتا با کاهش درخواست خرید خانه، قیمت املاک مسکونی نیز کاهش پیدا خواهند کرد . هر چند اتفاقات شیوع کرونا موجب کاهش چشمگیری در قیمت خانه های مسکونی نشد . ارتباط بین وام های گرفته شده و میزان ارائه خانه در بازار موجب حفظ تعادل بازار در شیوع کرونا شده است . نمودار زیر نشان می دهد میزان قیمت خانه ها همچنان وضعیت رو به رشدی را نسبت به سال گذشته حفظ کرده است . این فرایند به طور مشهودی با فاجعه اقتصادی سال 2007 قابل مقایسه است .

گروه ماد

بازار املاک مسکونی به طور ویژه ای به شرایط محلی ارتباط دارد ، از آنجایی که برخی بخش ها به طور سخت تری با شیوع ویروس روبرو شده اند با میزان بالاتر و شدیدتری از کاهش معاملات مواجه شده اند تا بخش های دیگر ، به عنوان مثا در کشور آمریکا ، در شهر نیویورک ، 58 درصد میزان خانه های به فروش رفته نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده و یا در دیترویت، میزان عرضه املاک مسکونی 74 درصد کاهش داشته است . در حالیکه نواحی حاشیه ای در این کشور به طور میانگین با کاهش 33 درصدی در معاملات خانه های مسکونی روبرو شده اند . به عنوان مثال در جدول زیر مقایسه ای بین نواحی مشخصی از ایالات متحده در نسبت با بازار بین المللی مشخص شده است ، همانطور که مشاهده می کنید با توجه به تعداد کم گزارشات ابتلا به کرونا در روزهای اولیه به نسبت با بازار جهانی میزان کاهش شاخص معاملات مسکن کمتر بوده است .

گروه ماد

اما آنچه موجب نگرانی جهانی پس از شیوع بیماری کرونا شده است ، احتمال بازگشت به شرایط بحرانی پس از سال 2007 می باشد . بر اساس آنچه قبلا تجربه شده است میزان بدهی مردم به بانک ها و عدم توان بازپرداخت وام ها موجب افزایش نرخ افراد اجاره نشین می شود و مانند گذشته توان اقتصادی مردم برای خرید املاک مسکونی به مدت سال ها صفر درصد باقی خواهد ماند . از سوی دیگر، هنوز پیش بینی دقیقی از میزان و زمان اصلاح وضعیت بازار املاک، به ویژه بازگشت به شرایط نرمال وجود ندارد . از سوی دیگر نیازهای جدید بوجود آمده و تجربیات نوین در قالب دورکاری و فعالیت شغلی در منزل، بوجود آمدن زیرساخت های کاری در ساختمان های مسکونی و تحت تاثیر قرار گرفتن بازار املاک اداری و دفاتر کاری خود موجب بوجود آمدن سر در گمی در بین متخصصان این صنعت شده است . باید قبول کنیم صنعت ساختمان یکی از بزرگ ترین بخش های سرمایه گذاری مردمی در تمام کشورهای جهان می باشد ، عدم قطعیت در وضعیت آتی حوزه املاک و مستغلات در شرایط بین المللی موجب بروز مشکلات و تغییرات اساسی در ساختار اقتصادی بین المللی خواهد شد.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *